My Little Iman Store

My Little Iman Store

Tuesday 24 June 2014

BabyZen YoYo Vs Quinny Zapp Xtra 2

Hi Semua

Sebenarnye dah lama nak tulis pasal benda ni, and dah ramai gak la orang orang yang request untuk saya tulis pasal babyzen YoYo dan Quinny Zapp Xtra 2. Soalan Yang paling popular adalah.'Antara Babyzen YoYo dan Quinny Zapp Xtra 2, Yang mana patut saya beli?'

Ok, review ini based on experience saya, in which saya menggunakan kedua dua stroller ni. Ingat nak buat video tapi malu... ahahaha

Berbalik kepada topic kita, Stroller pertama yang saya guna adalah Stroller Quinny Zapp Xtra - Red Revolution (yang seat dier x boleh lipat tu.. bila nak simpan rase mcm bawak surfing board je). Stroller ni saya suka sebab boleh facing parents. So baby boleh tengok mama, mama boleh tengok baby all the time and kita boleh monitor position anak all the time. Saya jugak rase, it design for safety reason, means baby umur < 6 month kene facing parents (Pernah berlaku depan mata saya, ada mommy ni tgh tolak stroller facing depan tak perasan baby dah nak jatuh sebab x pakai seat belt and malangnye baby tu jatuh jugak wpon mommy dah cuba nak sambut, luckly kat KLCC surface tiles kan and baby ok). Lepas tengok kejadin tu, baru terfikir yup baby facing us sangat la perlu. Saya suka Quinny Zapp Xtra ni sebab function dier boleh re-position mcm gambar dibawah.



TAPI.. saya rase tak berapa suka seat dier yang tak boleh lipat nih..so since quinny US dah keluar yang boleh lipat (yang 4 roda tu) saya pon pakai la yang tu.. function sama tapi boleh lipat and senang handle and jimat ruang dlm booth kereta. SO im so happy with my Quinny. And im selling a lots lots of quinny zapp xtra folding seat.




In 2014, barulah quinny Europe produce Quinny Zapp Xtra 2 (Seat boleh Fold tapi 3 Roda) details boleh baca dekat entri ni



In 2013 BabyZen keluarkan stroller baru... Babyzen YoYo.. Ringan.. senang lipat dan boleh lipat kecik.. WOW! saya pon test drive and happy with it and decide untuk masukan dalam My Little Iman Store. This stroller sangatlah osem.. tapi ia hanya boleh digunakan untuk baby 6 Bulan ke atas sahaja.


Later in 2014, Babyzen YoYo dah makin cerdik, diorang design YoYo yang boleh convert untuk kegunaan newborn (0+ to 6+)

Now saya akan comparekan kedua dua stroller ini ;-)

  1. Harga ?
  2. Handling ?
  3. Keselesaan Anak ?
  4. Kesesuaian ?
  5. Jimat Ruang ?

Harga : Babyzen YoYo ke Quinny lagi Mahal

Kalau ikutkan untuk penggunaan dari Newborn sampai 4 Tahun, Babyzen adalah lebih mahal berbanding Quinny. Harga Biasa untuk Quinny Zapp Xtra 2 (Kalau x de Promosi) MYR2299. Kalau ada promosi harga around MYR1599 to MYR1699. So u spend this much, u boleh dapat stroller yang boleh pakai dari New Born sampai 4 Tahun. Untuk BabyZen YoYo, harga semasa promosi je dah MYR2200 untuk newborn sampai 4 tahun. Kalau nak yang 6 bulan sampai 4 tahun, harga promo MYR1549.  So in terms of harga, saya rase Babyzen YoYo lebih mahal berbanding Quinny Zapp Xtra 2. Tapi again, kepuasan membeli tu subjective, tiada makna membazir.. hehe membazir itu bila kita beli barang tapi tak guna.. kalau kita guna and happy, itu x membazir.. itu is u pay for your hapiness.

Handling : Babyzen ke Quinny Best

Ok untuk handling stroller ni, saya rase BabyZen YoYo is the best.. senang sangat nak handle stroller ni. Smooth je pergerakan nye, (kene test baru tau) and especially bila pergi ke tempat tempat sempit (contoh. masuk dalam Guardian) sangat senang nak menyelit.. nak ambik corner pon selamber je tanpa manjatuhkan atau tersangkut dgn mana mana barang. Untuk Quinny Zapp Xtra 2 pulak, mungkin sebab roda belakang dier lebih lebar, susah sikut bila corner kat kawasan sempit. TAPI handle (tempat pegang) Quinny Zapp Xtra 2 lebih selesa berbanding BabyZen YoYo (Mungkin sebab saya rendah, saye rase selesa dgn Quinny) Babyzen nye handle tinggi.. so untuk Mat Saleh Tinggi best la kot). My Husband suka sangat YoYo compare Quinny disebabkan handling ni. So YoYo Wins.

Keselesaan Anak : Yang mana lebih selesa bila anak tidur

Untuk yang ini, Credit diberikan kepada Quinny Zapp Xtra 2. Sebab macam saya explain earlier, Quinny ada banyak position plus ada FOOT Rest. YoYo tak de... Boleh Compare dengan gambar dibawah. By one look boleh tengok betapa selesa nye adik kita ni tidur. Walaupon YoYo boleh recline. tapi sebab design dier agak flat so disitu agak kureng sikit. Quinny pulak, Permukaan melengkung, so anakmcm tidur dalam buai.

Lagi satu, Quinny tak de small window yg kita boleh intai anak at standing position, but YoYo ada. Tengok gamba ini.


Kesesuaian :

Bagi saya, YoYo sangat sesuai untuk org yang selalu travel, kereta kecik, selalu guna public transport, tak suka benda benda leceh and golongan bapa bapa saya rasa 90% suka yoyo (ni untuk yg belum tengok harga). Quinny Zapp Xtra 2 pon bagus, cuma kalau untuk public transport (eg;LRT, Bus, Plane) agak susah sikit la compare to YoYo, Tapi lebih baik dari stroller stroller Bulky yang lain.

p/s: kalau guna YoYo and nak naik train, boleh je lalu kat entrance biasa kita masuk tiket tu, tak yah cari laluan utk wheelchair or stroller.


Jimat Ruang : Mana lagi Jimat Ruang

Dua dua jimat ruang. Viva, MyVi or even Mini Cooper boleh muat masuk


Overall

Saya rase dalam banyak banyak stroller within this price range (RM1550-RM2200), dua ni lah yang menambat hati saya dan yang saya rase sangat mudah dan praktikal untuk digunakan dan dua stroller ni pon adalah Hot Items di My Little Iman Store. Walaubagaimanapun, review ini adalah sangat subjective based on personal experience. Not to say stroller lain tak bagus, tapi this is only comparison between these 2 strollers. Stroller lain pon kami ada jual, tapi mungkin based on request kita akan buat review untuk stroller yang lain pulak.

Bye

My Little Iman Store
0122278545





























4 comments:

  1. terima kasih sis...review yg sangat menarik. puas hati baca..tengah mencari-cari yg bersesuaian :)

    www.rahatonazirah.com

    ReplyDelete
  2. thank for info.. mmg terbaik.. ade review untuk brand lain lagi x

    ReplyDelete
  3. This is very nice information. because our child safty is very important to us hence you may like baby care Strollers canopy/hood from http://www.lovee.com
    They have many varieties like babyzen yoyo

    ReplyDelete
  4. Nice information !
    You may like bugaboo bee accessories for your baby strollers by lovee.com

    ReplyDelete